Beschoeiingshout uit Amsterdamse Bos, rondhout van de Bataviawerf

11 Dec

Eend-8-op-100-pxDe kooiplas is gegraven. De volgende stap in het reconstructieproces is het beschoeien van de eendenkooi. Daarvoor zijn nu de afspraken rond met twee leveranciers; de planken komen uit het Amsterdamse Bos, de paaltjes van de Bataviawerf. Zo houden we aansluiting op duurzaamheid en historische banden.Eerste-sneeuw-op-de-kooi,-6-12-12-800x533-web

Beschoeien
Beschoeien is het beschermen van de oeverwal tegen afkabbeling of instorten. Een eendenkooi werd altijd beschoeid om de vorm, en dus de vangfunctie, te behouden. Dat kan onder andere met houten planken. In Noord-Holland werden de kooien met lokaal hout beschoeid, maar ook met bijvoorbeeld Deens hout, dat in de gouden eeuw in grote hoeveelheden werd aangevoerd voor de scheepsbouw. Daarom maakte Frans Rodenburg afspraken met twee leveranciers; het Amsterdamse Bos en de Bataviawerf. De eendenkooi van Ruigoord zal in zijn geheel worden beschoeid. Alleen de in- en uitlaatkreken niet.

Amsterdamse BosPlanken-en-zaag-in-het-Amsterdamse-Bos
Charlie Schaap, uitvoerder in het Amsterdamse Bos, gaat echt Amsterdams Eikenhout leveren. In het bos staat daarvoor al een speciale, mobiele zaagmachine. Als de eikenbomen, in het kader van regulier onderhoud, zijn omgezaagd worden de takken verwijderd en de stammen in handelbare stukken gezaagd. Dan worden ze aangeleverd bij de oranje Wood-Mizer LT 20, die er mooie planken van zaagt. Omdat het hout buiten gebruikt wordt, hoeft het niet te drogen. Het hout is dus bijna direct gereed om te verwerken. Er liggen al enkele tientallen kubieke meters te wachten.

BataviawerfDeens-eikenhout-op-de-Bataviawerf
Frans Rodenburg weerstond op vrijdag 7 december een weeralarm om afspraken te maken op de Bataviawerf. Daar worden, volgens traditionele methoden, VOC-schepen nagebouwd. Naamgevend voorbeeld is de ‘Batavia’, een getrouwe kopie van een zogenoemd ‘Spiegelretourschip’, speciaal gebouwd voor de retourtjes Oost-Indië. Daar blijft nog wel eens een stukje eiken rondhout over. De relatie met de Gouden Eeuw, de tijd waarin de oorspronkelijke eendenkooi werd gebouwd, is duidelijk. Ook voor die kooi is waarschijnlijk gebruik gemaakt van afvalhout van de scheepvaartindustrie, veelal Deens eikenhout.

Overdreven? Wij dachten van niet. De reconstructie van de eendenkooi van Ruigoord wil een stuk cultureel erfgoed zichtbaar maken in het moderne landschap. De relatie met de haven en de scheepvaartindustrie is daarbij van groot belang voor een zo compleet mogelijk beeld.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: