Mevrouw!, hoezo bent u altijd blij?? – 23 januari 2015

23 Jan

Eend-9-op100Charlotte Hilkemeijer is lerares van ROCTOP (via de netwerkschool). Zij begeleidt de jongens van School2Work. En dat ze haar werk met plezier doet valt ook de leerlingen op.

NetwerkschoolFietsenproject-in-actie
Charlotte is in de keet bezig met de les aan twee deelnemers. Twee dagen per week komt ze op de ov-fiets van het nieuwe station Halfweg naar de eendenkooi van Ruigoord. Twee dagen gaat ze naar het praktijkcentrum van Herstelling op de Laarderhoogtweg in Amsterdam. De deelnemers van School2Work, waaraan ze lesgeeft, zijn over het algemeen jongens die zoveel spijbelen dat ze op een gewone school niet te handhaven zijn. Ze worden dan aangemeld bij de Netwerkschool, die moet zorgen dat ze toch een startkwalificatie krijgen, terwijl ze met hun handen aan de slag kunnen.

AHK en Lerarenopleiding
Zelf is Charlotte opgeleid aan de Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten (AHK), richting cultureel erfgoed. Daar richtte ze zich op voornamelijk schilderijen, kasten e.d., het zogenoemde roerend erfgoed. Een baan in haar vak vond ze gedurende de crisis echter niet en, na een aantal “stomme baantjes”, deed ze daarom in 2013 de Lerarenopleiding Nederlands (voorgezet onderwijs). Charlotte: “Ik heb altijd al aan kennisoverdracht willen doen en dit was een goede mogelijkheid. Toen ik bij ROC Top aan de slag ging bleek ik een talent te hebben om met pubers om te gaan. Waar anderen gillend weglopen heb ik het naar mijn zin.”'Juf'-Charlotte

Taal, rekenen en burgerschap
De lessen gaan over taal, rekenen en ‘loopbaan en burgerschap’, aangepast aan het individuele niveau van de deelnemer. Charlotte: “we hebben het bijvoorbeeld vaak over basisrekenvaardigheden, want sommigen hebben zoveel school gemist dat ze zelfs de tafels niet goed kennen. En ook lezen en schrijven zijn niet altijd even vanzelfsprekend. Maar hier mogen ze oefenen en proberen, telkens weer. Daar mag geen straf op staan.” Vooral het vak Burgerschap is heel breed. Dat kan gaan over omgangsvormen, sociale vaardigheden, compromissen sluiten, teleurstellingen verwerken maar ook over alles wat er in Nederland gebeurt. Charlotte: “We praten eigenlijk over van alles en nog wat, soms met de deelnemers apart, soms met de werkmeester erbij. Zo proberen we ze zelf te laten ontdekken wat er voor nodig is om een eigen plaats in onze samenleving te vinden. En het leukste is als ze zelf bij je komen met vragen. Dat toont dat ze vertrouwen in je hebben en dat ze zelf graag vooruit willen. Zo vroeg een jongen mij laatst te helpen met zijn cv, omdat hij ging solliciteren in de haven. Dat is echte vooruitgang.”

Ov-fietsMet-de-ov-fiets-bij-station-Halfweg
Op maandag en dinsdag stapt Charlotte op station Halfweg op de ov-fiets en rijdt ze door recreatiegebied Spaarnwoude naar Ruigoord. Dat is onderdeel van de Ruigoord-route, één van de 4 mooie routes door de Haven. Charlotte: “Komend uit Haarlem geniet ik zo van de natuur (behalve als het regent) en kan ik me nog even concentreren op de dag, of gewoon lekker uitwaaien als ik naar huis ga. Ik ga eigenlijk altijd blij naar mijn werk en ga blij weer naar huis, omdat ik zo’n leuke dag heb gehad. Dit is een heerlijk vak en dat beleef ik elke dag, dus mijn humeur is bijna altijd goed.” Dat valt ook de deelnemers zo op dat een van hen laatst tegen haar zei, “Mevrouw!, hoezo bent u altijd blij??

2 Reacties to “Mevrouw!, hoezo bent u altijd blij?? – 23 januari 2015”

Trackbacks/Pingbacks

  1. ‘De anatomische les’ op Ruigoord | De eendenkooi van Ruigoord - 27/02/2015

    […] bij School2Work terecht. Hij is dus collega van ‘juf’ Charlotte Hilkemeier, waarover we eerder een blogje schreven. Ook Henk vind pubers geweldig. Aanpassen en op maat onderwijs geven, zoveel mogelijk in de […]

  2. Onderwijs op de kooi – 20 november 2018 | De eendenkooi van Ruigoord - 20/11/2015

    […] Jaques Leraar Jaques Sumah is de opvolger van juf Charlotte. Het lesgeven zit hem in het bloed. “Ik gaf vroeger mijn neefjes en nichtjes tijdens het spelen […]

Geef een reactie

