Met School2Work op bezoek in het Scheepvaartmuseum – 3 juni 2015

3 Jun

Eend 12 zw op 100Deelnemers van School2Work zagen in het scheepvaartmuseum twee aspecten van de Amsterdamse haven; de geschiedenis in de Gouden Eeuw en het huidige belang als bron van welvaart en werkgelegenheid.

InleidingOp-de-binnenplaats-van-het-museum
Werkmeesters John Beertsen en Ron de Vries, ‘schooljuf’ Charlotte Hilkemeier en projectleider van de Eendenkooi, Frans Rodenburg, waren met vier deelnemers van School2Work op bezoek in het Scheepvaartmuseum van Amsterdam. Doel was de jongens te laten zien hoe groot en veelzijdig de haven is en dat er veel werk is, ook voor minder geschoolde werknemers. Daarnaast liet de rondleiding zien hoe de geschiedenis van de haven is verbonden met Amsterdam. De stad heeft haar machtige positie in de gouden eeuw voor een groot deel te danken aan de haven. En ook nu nog heeft Amsterdam de vierde haven van Europa.

Het scheepvaartmuseum
Het museum huist, heel toepasselijk, in het in 1656 gebouwde Zeemagazijn van de Admiraliteit van Amsterdam. Het heeft een van de grootste collecties ter wereld op het gebied van maritieme geschiedenis en verschillende tentoonstellingen. De aanleiding voor een bezoek van School2Work was tweeledig. Enerzijds is het werk wat School2Work aan de eendenkooi van Ruigoord doet Een-grote-maquette-van-de-havengekoppeld aan de gouden eeuw omdat de kooi in 1652 in gebruik is genomen. Anderzijds laat het museum ook zien hoe groot de Amsterdamse haven tegenwoordig eigenlijk is en welke invloed die heeft op ons alledaagse leven.

Rondleiding
Na een kopje koffie in het restaurant nam gids Marit de groep mee voor een rondleiding door het gedeelte van het museum waar de hedendaagse haven centraal staat. In een programma genaamd ‘Havenpromotieteam’ kregen de jongens veel informatie over de haven, over wat daar allemaal gebeurt en hoe belangrijk het gebied is voor de werkgelegenheid in Amsterdam. Na de rondleiding moesten ze in twee groepen een reclamefilmpje voor de Haven maken. Zij kregen daarvoor een iPod Touch en een microfoon om in de tentoonstelling beelden en een wervende tekst op te nemen. Die werden snel Bij-VOC-schip-'Amsterdam'samengevoegd tot een ‘commercial’ voor het HavenPromotieteam. Na afloop werden de commercials, tot groot plezier, voor de groep vertoond. De beste films van elke maand worden op YouTube gezet en dingen mee naar de prijs voor de beste film van het jaar.

De Amsterdam
Na de lunch was het tijd voor de geschiedenis van de Nederlandse zeevaart in een rondleiding over het VOC-Een-spannend-verhaal-in-het-ruim-van-de-Amsterdamschip ‘Amsterdam’. Marit vertelde heel beeldend over het leven aan boord, over het eten, het water, de verdiensten, de straffen en meer alledaagse zaken. De jongens vielen van de ene verbazing in de andere. Vooral het 17de eeuwse zeemansalternatief voor wc-papier maakte indruk. Een allemans-end of allemanskwast was een stuk touw waarmee de zeelieden hun billen konden vegen. Het was aan de reling van het schip vastgemaakt en hing met de kwast in het zoute water om schoon te wassen. De boodschap van de rondleiding was duidelijk; het leven op zo’n schip is geen pretje geweest en de rijkdom van de 17de eeuw ging ten koste van heel veel levens. Dan kun je veel beter bij het huidige School2Work zitten en zorgen dat je een startkwalificatie haalt. Maar ze namen wel spannende verhalen mee naar huis.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: