Onderwijs op de kooi – 20 november 2018

20 Nov

Eend-12-zw-op-100-pxOp de eendenkooi krijgen de deelnemers regelmatig onderwijs. Dat is meestal heel praktisch. Maar aan theorie ontkomen zelfs de jongens van School2Work niet. Het leereffect van het reguliere werk wordt aangevuld met praktisch onderwijs in vakvaardigheden en, via ROC-top, theoretisch onderwijs in bijvoorbeeld lezen en rekenen.Jaques-Sumah

‘Meester’ Jaques
Leraar Jaques Sumah is de opvolger van juf Charlotte. Het lesgeven zit hem in het bloed. “Ik gaf vroeger mijn neefjes en nichtjes tijdens het spelen al ‘les’,” zegt hij. Het was daarom geen verrassing dat hij de Pabo deed en basisschoolleerkracht werd. “Dat heb ik met veel plezier gedaan,” aldus Sumac. Hij zag daar al in de moeilijk opvoedbare kinderen een uitdaging en kwam na acht jaar in jeugdinrichting Den Engh terecht als groepsleider. “Dat was een open groep, wat betekende dat de jongens overdag niet achter de tralies zaten. Daar heb ik geleerd dat geweld veel minder nodig was dan men toen dacht, ook bij gedragsgestoorde jongens.” Na vier jaar keerde Sumah terug naar het reguliere onderwijs, maar wel voor moeilijke groepen, zoals zmok. In 2003 startte hij bij ROC-top, als docent Administratie en Handel.straten

Morgen is een nieuwe dag
Sinds half oktober doceert ‘meester Jaques’ twee dagen per week rekenen en Nederlands op de eendenkooi. “Het is mijn uitdaging om de jongens te motiveren. Ik geef graag onderwijs, maar je moet eerst ‘de mens’ zien. Daarvoor probeer ik een stabiele omgeving te creëren, want als er rust is, dan komt er ruimte voor aandacht; aandacht om te leren. Ik kijk naar wat ze kunnen en wie ze zijn.” Daarbij neemt hij ook nadrukkelijk de thuissituatie mee, want “die levert vaak belangrijke stukjes van de puzzel.” En dan bereik je meer. Sumah is wel ambitieus, maar heeft geleerd met zijn leerlingen geen haast te hebben; “morgen is een nieuwe dag met nieuwe kansen.”

Praktisch onderwijsLassen
Er zijn nu ook concrete mogelijkheden voor het oefenen van vakvaardigheden op de kooi zelf. Zo hebben de deelnemers alvast een metsel’juk’ gemaakt, waarin ze proefstukken kunnen metselen. Een las-set is sinds kort beschikbaar om de beginselen van het elektrode-lassen te leren, buiten ligt het begin van een zandbak om te leren straten en ook elektra staat op het programma. Die vaardigheden kunnen de jongens direct inzetten bij de opbouw van de rest van de werkruimte, de informatieruimte en wellicht op klussen buiten de eendenkooi.

Effectieve combinatieHet-begin-van-het-metseljuk
Ervaring wijst uit dat een combinatie van theorie en praktijk het beste werkt. Als je weet waarom je het verschil tussen millimeters en centimeters moet weten, of als je een handleiding moet lezen, is het veel makkelijker de theorie onder de knie te krijgen. Werkmeester en schoolmeester zetten zo samen, met de bekende combinatie van discipline en positieve aandacht, de deelnemers het meest effectief op de weg naar een productieve toekomst. En zicht op een goede toekomst betekent dat je je onderdeel gaat voelen van de maatschappij. Het is het beste middel tegen vandalisme, criminaliteit en erger.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: