Van Koegat tot Koepad – 14 juni 2016

14 Jun

Kees-Nevenzel-100x100De voorbereidingen voor de open dagen van 13 en 14 juli (excuses voor de vergissing in de eerste versie van deze blog; het moet juli zijn) vorderen goed. Dit keer een verhaal over de historische achtergronden van een volksmond-naam voor een snipperpad

ParkeerpadRuigoord-met-kooi-en-Groote-Koegat
In de blog van 27 mei hebben we het gehad over het ‘parkeerpad in aanleg’, lopend vanaf de parkeergelegenheid aan de huidige Beiraweg, naar de Bauduinlaan en onze eendenkooi. Het houtsnipperpad is ondertussen aangelegd en ook de vlonderbrug is bijna klaar voor gebruik. In het bermtalud naar de Beiraweg zullen we zeer binnenkort nog een hardhouten buitentrap aanbrengen. Bezoekers van het Awakeningsfestival, de open dagen van de eendenkooi en de medewerkers van de nabij gelegen bedrijven kunnen vanaf volgende week gebruik maken van deze nieuwe voetgangersvoorziening. Maar zo’n pad moet natuurlijk een naam hebben en parkeerpad klinkt wel erg ongezellig.

Transport over het Groote Koegatdeel-van-schilderij-met-platte-schuit-met-koeien
In de tijd van de eendenkooi en het melkhuisje op Ruigoord, zo’n 350 jaar geleden, lag hier een water genaamd het ‘Groote Koegat’. Het lag aan oostzijde van het eiland en stond in verbinding met het zoute getijdewater van het Amsterdamse IJ. Op Ruigoord lag in die tijd niet alleen een eendenkooi. Er waren delen van het eiland die geschikt waren om vee te laten grazen. (Daarom zie je op oude kaarten ook een Melckhuysjen staan.) Zoals in deze regio en noordelijker vaak voorkwam, werden de koeien tijdens de graasseizoenen regelmatig in schuiten over het water vervoerd (zie Vaarboer en Eldert Koeman op YouTube). Door de heersende, westelijke, windrichting lag het Groote Koegat in de luwte. Deze route was dus het meest geschikt om de dieren rustig en veilig over te varen naar Den Heyningh. En ook de op de kooi gevangen eenden werden zo naar het oostelijk gelegen Amsterdam vervoerd.

Akkerbouw en weidegebiedpaarden-in-de-wei-op-Ruigoord
Ook het Groote Koegat moest er rond 1872, bij de aanleg van het Noordzeekanaal aan geloven; het werd drooggemaakt en ingepolderd. Nu hadden koeien en ander vee op de bodem van het koegat droge grond onder de poten en vond er akkerbouw plaats. Dit duurde tot het eind van de jaren ’60 van de vorige eeuw, toen het Koegat met de andere delen van de Houtrak en grote IJpolder met veel zand werden opgehoogd om hier havenindustrie te kunnen vestigen. In afwachting van de eerste bebouwing is dit opgehoogde, en in die tijd vergroende gebied, tot ongeveer het jaar 2000, onder andere gebruikt als schapen- en paardenweide.

CrossbaanFrans-in-crossauto
Dit soort braakliggende rafelranden van de stad zijn meestal ook een magneet voor moderne cowboys. En al snel na de ophoging werd het Groote Koegat ontdekt als crossgebied voor zelfgebouwde terreinauto’s en -motoren. Een groep dorpsvrienden, destijds allen rond de 20 jaar oud en geboren of woonachtig geweest in Ruigoord, hebben in de jaren 70, 80 en 90 intensief gebruik gemaakt van de crossdoorgang eendenkooi/ Bauduinlaan/Groote Koegat. En laat dat nou net de doorgang zijn waar het parkeer/wandel/snipperpad is aangelegd ?!

Van Koegat tot Koepadde-andere-brug
Voor Frans Rodenburg was dit een leuke aanleiding om zijn crossvrienden, ondertussen vijftigers, weer eens bij elkaar te roepen. Aanstaande vrijdag, 17 juni, zullen zij een handje helpen bij het aanbrengen van de hardhouten buitentrap. Over de officiële naamgeving hebben de oude crossers natuurlijk niets te vertellen, maar officieus moet het wel raar lopen, wil dit pad in het oude Groote Koegat in de ‘volksmond’ niet het Groote Koepad gaan heten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: